Connect with us

Isu Semasa

Abang Ustaz Farid Ravi M3n1nggal dvnia Selepas 5 Hari Memeluk Islam..

Published

on

Abang Ustaz Farid Ravi M3n1nggal dvnia Selepas 5 Hari Memeluk Islam..

Penceramah bebas, Ustaz Dr. Haji Mohd Farid Ravi berkongsi pengalaman memeluk Islam sebelum ini.

Apa yang menyentuh hati apabila beliau turut berkongsi perasaan apabila berpeluang mengislamkan ibu dan abang kandungnya sebelum mereka menghembuskan nafas yang terakhir.

Cerita Syahdu Pengalaman Ustaz Farid Ravi Memeluk Islam

Nama saya Jesiah Ravi a/l Jacob. Nama tu menunjukkan Kristian. Memang kami asalnya Kristian. Tetapi Kristian yang tidak praktis. Ayah saya meninggal ketika saya dalam perut ibu. Saya anak yatim. Ibu membesarkan saya.

Sejak kecil saya terdedah kepada suasana dan budaya Melayu Islam. Lahir dan membesar di Kg Sg Choh. Majoriti penduduk adalah Melayu. Hanya ada dua keluarga sahaja Hindu.

Saya bertuah kerana rumah sewa kami bersebelahan dengan surau. Saya sentiasa melihat apa yang berlaku di surau. Bahkan saya dan kawan-kawan masuk dan bermain dalam surau. Saya mesra dengan suasana surau dan budaya masyarakat Islam.

Di sekolah kawan-kawan ajak saya masuk kelas Pendidikan Islam. Biasanya waktu PI saya akan keluar. Bila kawan ajak supaya jangan keluar waktu Ustazah masuk, saya pun cuba duduk. Ustazah tak marah rupanya. Bahkan Ustazah senyum kepada saya. Dia restu saya dalam kelasnya.

Makin lama makin seronok saya belajar pendidikan Islam. Saya tidak disuruh baca dan hafal. Tapi oleh kerana setiap hari berada dalam kelas Pendidikan Islam itu maka banyak benda saya hafal. Saya hafal Al Fatihah. Saya hafal ayat Kursi. Saya boleh azan dan jawab azan. Boleh takbir raya dan macam2 lagi…

Masa darjah 4 darjah 5 saya sudah hafal berbagai-bagai doa. Balik rumah saya cuba baca doa makan. Mak saya sangat marah, Kau baca apa ni. Tak boleh baca. Itu Melayu punya…

Saya tanya kenapa tak boleh. Ini hanya tanda kita terima kasih kepada Tuhan.

Akhirnya mak kata, “Ikut engkau lah. Tapi jangan baca kuat-kuat.”

Maka sejak itu setiap hari saya baca macam-macam doa. Bayangkan tiap hari mak saya dengar saya baca doa makan, doa tidur. Barangkali itu memberi kesan juga kepada mak saya.

Antara yang saya tertarik dengan Pendidikan Islam ialah kisah nabi Ibrahim. Ayahnya buat berhala. Namrud sendiri tahu berhala itu tidak mampu bercakap. Tak boleh melihat. Tak boleh mudharat dan tak boleh bagi manfaat. Kisah Nabi Ibrahim ini begitu menyentap fitrah saya.

Saya kata, Ya Allah, sampai begitu sekali kita jahil kita tak fikir apa yang kita sembah selama ini. Akhirnya saya buat keputusan saya tidak akan sembah selain daripada Allah SWT.

Bila umur saya cukup 18 tahun, saya pergi Perkim bawa IC. Saya terus melafazkan dua kalimah syahadah pada hari berkenaan.

Setelah masuk Islam saya tinggal di rumah mak angkat saya. Saya cuba amalkan Islam setakat yang termampu. Namun saya tidak berani pergi ke masjid untuk solat Jumaat. Kalau saya pergi solat jumaat, nanti keluarga saya akan tahu. Abang saya garang.

Minggu kedua, mak angkat saya suruh saya pergi menunaikan solat Jumaat. Bila saya pergi solat Jumaat, maka kecoh lah satu kampung. Sampai ke pengetahuan keluarga saya.

Lalu saya dipanggil menghadap satu majlis. Semua adik beradik berkumpul. Saya ditanya kenapa masuk Islam, saya jawab sebab saya minat dengan Islam. Sambil tanya sambil dipukulnya saya.

Saya dipukul dengan sangat teruk oleh abang saya. “Aku nak kamu tinggalkan Islam,” kata abang saya.

Saya kata, “Tak boleh bang.”

Dia kata, “Kenapa tak boleh?”

“Tak boleh bang. Saya dah pilih Islam. Mati hidup saya dengan Islam.”

“Oh Islam ajar kau kurang ajar ye!”

“Kenapa marah saya masuk Islam.”

“Kerana Islam tak betul.”

Saya tanya, “Kat mana Islam tak betul. Beritahu saya.”

“Aku tak perlu beritahu engkau mana yang tak betul.Tapi aku tahu Islam tu tak betul.”

“Beritahulah saya. Saya nak tahu. Kalau tak betul, sayapun tak nak ikut agama yang tak betul. Setahu saya semuanya betul.”

“Oh kau menjawab ye….” Dia terus pukul saya. Saya undur sampai ke bucu hujung rumah dan di sana ada tiang yang tajam.

Dia tarik kepala saya dan tolak ke tiang. Kepala saya terkoyak. Darah laju mengalir. Saya kena 6-7 jahitan.

Setiap kali saya pergi Makkah, saya berdoa di multazam. Saya tak doa mintak pangkat, mintak jadi kaya, saya tak doa mintak saya jadi somebody….

Saya doa supaya Allah beri hidayah kepada mak saya. Itu saja pemberian Tuhan yang paling besar. Tidak ada lah nikmat yang lebih besar jika Allah beri hidayah kepada ibu kita. Betul dak?

Suatu hari saya jumpa mak saya. Saya anak bongsu. Macam mana sekalipun mak tak akan buang saya. Saya jumpa dia. Saya salam. Saya cium. Saya kata, “Mak saya nak mintam aaf.”

Mak kata, “Kenapa?”

“Saya banyak abai tanggung jawab saya terhadap mak.”

Mak kata, takpe, takpe.

Saya kata, “Tapi mak saya terkilan sangat.”

Mak kata, “Kenapa?”

Saya kata, “Saya akan mati. Mak juga akan mati. Penghujung hayat kita semua kita akan mati. Saya takut lepas itu mak ke tempat lain, saya ke tempat lain. Saya tak berpeluang lagi jumpa mak. Dan saya tak sanggup mak dibawa ke tempat yang saya tak suka.”

Mak saya menangis. Dia boleh faham apa maksud saya.

“Disebabkan saya Islam, mak tak Islam, nanti tempat kita tak sama mak. Kalau boleh saya nak di akhirat nanti saya dengan mak di tempat yang sama.”

Mak terus menangis. Saya kata, “Mak masuklah Islam mak.”

Mak kata, “Mak bukan tak mahu masuk Islam. Tapi kalau mak masuk Islam, nanti apa akan berlaku.”

Saya kata, “Mak jangan takut mak. Allah ada. Allah ada mak.”

“Ya mak tahu Islam agama yang baik.”

Saya ambik mak hari itu juga, “Mak jom ikut saya masuk Islam.”

Mak kata, “Jangan la hari ini.”

Saya kata, “Takpe mak. Mak Islam je lepas tu mak senyap saja. Takpe mak.”

Hari yang sama saya Islamkan mak saya.

Mak masuk Islam bulan tiga (Mac). Tarikh saya tak ingat. Yang pasti mak masuk Islam bulan tiga, bulan lima mak meninggal. Sempat la saya bawak mak belajar. Tapi makpun dah uzur masa tu.

Bagi saya kejayaan ialah bila Allah beri hidayah kepada mak saya. Satu kejayaan besar bagi saya. Sebab bukan senang nak ajak ibu masuk Islam. Saya rasa doa saya depan multazam dimakbulkan Allah.

Abang saya pula yang pukul dan halau saya. Kesabaran saya masa dipukul itu rupanya memberi kesan.

Suatu hari saya terima panggilan, “Ravi!” Saya Tanya siapa ni, lama dah orang tak panggil aku Ravi. Dia kata, “Aku abang kau.”

“Abang?”

“Ya, ini Devadas la…”

Oh ya. Devadas. Itu memang abang saya.

“Ye bang ada apa bang.

“Ravi, aku nak engkau bawa aku ke jalan lurus.”

“Jalan lurus?”

Saya tahu dia nak masuk Islam. Tapi saya tak mahu dia cakap kiasan-kiasan macam tu. Saya nak dia berterus terang.

“Abang nak masuk Islam ni. Boleh tak kau bawak aku masuk Islam.”

“Ok bang, abang kat mana. Sekarang juga saya pergi ambik abang.”

Saya masa tu kat Bangi. Dia kat Rawang. Saya bawak kereta ke sana. Sambil tu saya telefon Pejabat Agama Kuala Kubu saya kata saya nak bawa abang saya masuk Islam. Hari ni juga.

Dalam perjalanan saya tanya dia, “Dulu saya masuk Islam abang pukul saya. Teruk abang pukul. Macam mana pulak hari ni abang terbuka hati nak masuk Islam.” Sembang adik beradik la.

Dia jawab, “Engkau ingat tak masa aku pukul kau dulu engkau Tanya satu soalan.”

Memang saya dah tak ingat, dia pukul saya saya ingat la. Tapi soalan tu saya tak ingat.

“Masa aku pukul engkau, engkau tanya apa yang tak betulnya Islam ni. Aku tak dapat jawab. Sejak hari tu aku mencari-cari apa yang tak betulnya Islam ni. Lama aku cari. Tak jumpa. Tiap kali aku cari, aku tak jumpa. Maka aku tak ada pilihan lain, melainkan aku kena masuk Islam.”

Alhamdulillah, dia masuk Islam hari Isnin.

Hari Jumaat petang (selepas 5 hari), saya dapat panggilan dari rumah tumpangan saudara baru. Pukul 5 petang. Ustaz yang jaga rumah tu beritahu, “Minta maaf Ustaz. Nak beritahu satu perkara yang mengejutkan.”

Saya kata, “Apa dia?”

Dia kata, “Abang Ustaz dah meninggal!”

Saya kata dua tiga hari lepas saya jumpa dia. Dia sihat walafiat. Dia masuk Islam. Dan hari ini dia dipanggil Allah.

Allah….

Anda dah baca artikel ini? Jangan lupa komen, Like dan share ya. Terima kasih

Sumber:cempedakcheese

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Isu Semasa

Asbab bela kucing buta,Lelaki dulu hidup susah kini mampu bina rumah dan kemudiannya berkahwin,itu rezeki Allah

Published

on

By

Meskipun ada sesetengah individu menggeIarkan diri sebagai ‘cat l0vers‘, tapi hakikatnya wujud eIemen pilih kasih apabila mereka hanya utamakan jenis yang c0mel dan berbulu Iebat sahaja. Jarang sekali kita melihat haiwan jaIanan dibela atau dirwat, waIhal kucing yang sering kali dianggap ‘jijik’ juga dambakan kasih sayang.

Walau miskin…tapi pemuda ikhlas k0ngsi rezeki & rawat kucing buta dengan penuh kasih sayang

Kisah se0rang pemuda dari Ind0nesia ini berjaya membuka mata ramai pihak, apabila sudi bela seek0r kucing oren buta dan cacat yang ditemui 2 tahun lepas. Walaupun ketika itu hidupnya susah, namun Supriadi ikhlas berk0ngsi rezeki dan kasih sayang dengan haiwan jalanan yang diberi nama Mboy tersebut. Selepas beberapa siri rwatan, ia yang dahulunya lemah sudah jadi Iebih berisi dan gebu sekarang.

Mboy pembawa rezeki tuannya…penangan kisah viraI, dapat naik taraf hidup & bina rumah sendiri

Bukan setakat beri ketenangan, bahkan kehadiran Mboy turut mengund4ng lebih banyak rezeki kepada leIaki berusia 32 tahun ini. Selepas kisah kucing istimewa ini dapat sambutan meIuas di platf0rm laman s0sial, kedua-duanya terus bergeIar influencer dan banyak twaran kerja masuk. Ia sekali gus mampu menaik taraf kehidupan Supriadi, termasukIah berpeIuang membina rumah sendiri.

Macam mana nak beritahu yang tuanmu sangat bahagia…kalau b0leh, nak sangat Mboy dapat lihat kali ini saja

Baru-baru ini, Supriadi akhirnya menamatkan zaman bujang apabila selamat diijab kabuIkan dengan wanita pilihan yang juga merupakan pencinta kucing sepertinya. Meskipun sudah beristeri, tetapi dia tetap tidak meIupakan kucing kesayangannya sekali gus dibawa ke atas pelamin juga. Walaupun agak mustahil, tetapi lelaki tersebut amat berharap Mboy dapat lihat dirinya sangat bahagia pada hari istimewa itu.

Kredit : IG & TikTok serulingsenja_ / kisahdunia

Continue Reading

Isu Semasa

Bekas isteri kata nafkah tak cukup? Pihak SM Faisal dedah bukti bayar yuran sekolah anak-anak

Published

on

By

Kecoh di media sosial semalam apabila bekas isteri kepada Datuk SM Faisal SM Nasimuddin iaitu Emilia Hanafi mendakwa wang nafkah RM6,000 sebulan diberikan ahli perniagaan itu tidak mencukupi bagi menampung perbelanjaan anak-anak.

Terbaru, pihak SM Faisal tampil menjelaskan secara terperinci menyatakan bahawa RM6,000 itu hanya untuk perbelanjaan tiga orang anak pasangan tersebut, tidak membabitkan soal yuran persekolahan seperti tuduhan segelintir netizen.

Akaun Instagram bernama Friends Of Faisal memuat naik beberapa resit bayaran yuran persekolahan bagi membuktikan bahawa SM Faisal tidak mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anak.

Difahamkan, SM Faisal tidak culas dalam menanggung tiga orang anak lelakinya yang mendapat pendidikan di sebuah sekolah antarabangsa di Kuala Lumpur termasuk menyelesaikan yuran di sekolah lama mereka.

“Sebaik sahaja media laporkan kenyataan Emilia Hanafi di Mahkamah Majistret tentang nafkah anak-anak berjumlah RM6,000 sebulan tidak mencukupi (sehingga dia terpaksa jual kerepek)…

“…ramai netizen yang melontarkan komen tidak berasas bahawa nafkah RM6,000 sebulan itu adalah termasuk yuran-yuran persekolahan anak-anak di Sekolah Antarabangsa Taylor’s.

“Faktanya RM2,000 sebulan untuk setiap anak (RM6,000 untuk ketiga-tiga anak) adalah untuk perbelanjaan mereka sahaja. Yuran-yuran persekolahan mereka di Sekolah Antarabangsa Taylor’s turut dibayar oleh ayah mereka.

“Sebelum mereka berpindah ke sekolah tersebut, yuran-yuran sekolah untuk Gardens International School turut dibayar oleh bapa mereka, walaupun pada ketika itu Emila tidak menghantar anak-anak ke sekolah,” tulis posting tersebut.

Semalam, Emilia yang hadir ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur mendakwa dia terpaksa menjual kerepek, roti jala, pulut kuning, rendang daging serta pelbagai lagi makanan bagi menyara anak-anak yang berusia 10, 12 dan 17 tahun.

Untuk rekod, SM Faisal didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan ke atas bekas isterinya di sebuah rumah di Desa Sri Hartamas di Brickfields pada 22 November 2015.

Sumber: Instagram Friends Of Faisal, BH Online (Faris Fuad)

Continue Reading

Isu Semasa

Warga Emas Terlantar Tak Boleh Jalan, Doktor Sanggup Naik Sampai Rumah Demi Beri Rawatan

Published

on

By

Sekumpulan doktor sukarelawan telah membuat lawatan ke rumah seorang warga emas yang terlantar akibat masalah kesihatan di salah satu PPR di Kuala Lumpur.

Dalam video dikongsikan MAPIM itu, kelihatan seorang doktor memeriksa seorang wanita warga emas yang terlantar di atas katil dipercayai menghadapi masalah pergerakan. Difahamkan, warga emas tersebut turut mempunyai masalah penglihatan dengan sebelah mata tidak dapat melihat sepenuhnya.

“Sebelah mata saya yang boleh digunakan. Saya tak mahu buat pembedahan. Biar saya guna sebelah mata saya yang mampu berfungsi dalam 30 peratus,” ujar wanita berkenaan.

Kumpulan doktor tersebut merupakan sukarelawan dalam program Klinik Bergerak anjuran Majlis Perundangan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP). Rawatan dari rumah ke rumah diberikan buat pesakit yang mempunyai masalah mobiliti seperti golongan warga emas dan kelainan upaya.

Sejak 2021, program Klinik Bergerak itu telah banyak membantu golongan memerlukan di sekitar Wilayah Persekutuan. Klinik yang beroperasi tiga hari seminggu itu akan menyasarkan kawasan perumahan dengan kepadatan penduduk yang tinggi di samping menghulurkan bantuan kepada kawasan terjejas banjir secara percuma.

Perkhidmatan secara percuma ini telah menyantuni lebih ratusan pesakit sejak dilancarkan. Klinik bergerak menggunakan bas dua tingkat itu juga akan hadir bagi memberi rawatan susulan kepada para pesakit yang pernah dirawat sebelumnya.

Menurut salah seorang pesakit, Hassan bin Abdul Karim, 60, beliau sangat berpuas hati dengan layanan dan khidmat yang diberikan oleh pegawai kesihatan serta sukarelawan MAPIM yang banyak membantu bagi melancarkan program Mobile Clinic MAIWP-MAPIM ini. Seorang lagi pesakit yang disantuni meluahkan rasa kesyukuran dan berharap agar usaha itu diteruskan.

“Saya sangat bersyukur dan berterima kasih kepada Mobile Clinic MAIWP-MAPIM kerana sekali lagi datang bagi memberi rawatan di sini. Saya berharap agar Mobile Clinic MAIWP-MAPIM akan terus berkhidmat untuk orang ramai pada masa akan datang,” ujar Ramzi Yusuf, 40.

Menurut MAPIM, program ini akan diteruskan bagi memberikan khidmat kesihatan secara percuma buat mereka yang memerlukan. Malah, jika ada keluarga atau individu yang memerlukan rawatan, anda boleh menghubungi MAPIM di talian hotline 1300-888-038 atau WhatsApp 0128002016.

“MAPIM Malaysia dengan rendah hati menjemput sahabat budiman yang dermawan untuk sama menjayakan agenda peduli ummah 365 hari MAPIM Malaysia dengan misi bantuan dan jelajah khidmat untuk dalam negara. Sumbangan anda mengukir senyuman saudara yang memerlukan dan ringankan beban.

Sumber : siakapkeli

Continue Reading

Trending